Mitt livs tonartshöjning

Nu börjar den på allvar, min resa mot föräldraskap. Om allt går vägen kommer jag att skapa en alldeles egen liten familj. Världens bästa familj.

Hud

Jag har under min uppväxt inte haft några problem med torr hud eller eksem. Min avkomma däremot, hon verkar vara en riktig torrboll. Jag avvaktade länge med att smörja in henne eftersom bebisars hud ska "ställa in sig", men efter att ha pratat med bvc fick jag rådet att smörja med en ganska fet kräm. Jag har nu uppgraderat till en ännu fetare, men det hjälper bara lite. På onsdag är det fyramånaderskontroll. Då ska jag fråga om vi ska byta kräm helt och hållet eller envist smörja vidare med den vi har. 

Lilla L  har tydligen ganska känslig hud. Hon verkar reagera på vissa blöjsorter och hon behöver luftas mycket för att inte få röd rumpa. Ett Sisyfos-arbete... Av med blöja, göra rent, torka torrt, eventuellt smörja röd hud med Bepanthen eller zinkkräm. Lufta. Hon kissar. Tvätta av igen (nu även de torra små benen), torka, smörja... Vi hinner flera varv, men om jag inte väntar med blöjan tills det är torrt straffar det sig nästan direkt. Jag vill inte tvätta L mer än nödvändigt, men samtidigt behöver hon ju bli ren. 

Lilla L ser i alla fall alltid väldigt nöjd ut under hela processen. Hon verkar alltså inte besväras av att huden inte är i balans. Jag är nöjd om hon är nöjd och jag hoppas att det stannar vid känslig hud och att hon slipper kliande eksem.  Jag kan känna mig som en så dålig mamma när L:s hud inte mår bra. Jag vill kunna fixa allt! Jag vet egentligen att ingen hade kunnat göra mer och att det helt enkelt är som det är, men jag känner mig stundtals otillräcklig. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: