Mitt livs tonartshöjning

Nu börjar den på allvar, min resa mot föräldraskap. Om allt går vägen kommer jag att skapa en alldeles egen liten familj. Världens bästa familj.

Hembesök av BVC

Efter drygt en vecka som förälder är det tydligt hur jag sänkt mina krav. Inför BVC-sköterskans hembesök hade jag som målsättning att ha duschat och klätt på mig. That’s it. Jag hade väl kunnat få på lite mascara eller något annat än mysbyxor, men jag prioriterade inte det. Det kändes inte det minsta viktigt. Det är skönt att jag kan släppa lite på kontrollen. Hur som helst. Jag hann och hade dessutom båda brösten innanför kläderna när det ringde på dörren. Något som inte händer så långa stunder på en dag. 

Dottern passerade kontrollen utan anmärkning. Hon var pigg och alert och hon hade ätit upp sig rejält. När hon föddes vägde hon 3690 g. På läkarkontrollen förra fredagen hade hon gått ner till 3490 g. Idag vägde hon in på 3890 g. Vad min egen vikt ligger på har jag inte tagit reda på ännu. Så länge D är här myser vi till det med lite godis och så, sen ska jag skärpa till mig. Jag ska absolut inte banta, men inte heller äta choklad när jag är uppe och ammar på nätterna. 

Nu väntar täta besök på BVC. Till en början ska vi dit varje vecka, sen mer sällan. Jag har fått kallelse till min efterkontroll på MVC också. Det ska bli kul att träffa min fantastiska barnmorska en gång till. 

Och en sak till. Jag fick räkningen för min sjukhusvistelse idag. Det kostade mig 200 kronor att föda barn. Det kommer en räkning till, den för familjerum och D:s vistelse på BB. Den kommer att vara på några ynka hundralappar. För cirka tusen spänn har jag alltså fött barn och sen varit på BB i två dygn. Alla måltider ingick för de pengarna och vi hade det så fantastiskt bra. Jag ville hem efter två dygn, men jag hade fått stanna längre om jag velat. Jag vet att det inte ser ut så här i alla landsting, men min förlossning och BB-vistelse har varit en väldigt positiv upplevelse. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: