Mitt livs tonartshöjning

Nu börjar den på allvar, min resa mot föräldraskap. Om allt går vägen kommer jag att skapa en alldeles egen liten familj. Världens bästa familj.

Allergi?

Igår fick L testa äggröra. Det är dags att hon får lite bitar för att träna sig på att tugga och BVC sa att ägg är bra att börja med. L har smakat på mat som innehåller ägg, men aldrig ätit rent ägg. Hon fick äta själv och och tyckte det var både otroligt gott och fantastiskt roligt. Hon blev lite röd runt munnen och jag trodde först att hon gjort sig illa på skeden. Sen blev hon lite röd på magen och jag trodde att hon skavt sig på stolen. Därefter blev hon ännu mera röd runt munnen och på läpparna, röd på halsen och alldeles illröd på hela magen. Hon fick upphöjda utslag också, nässelutslag. Eftersom hon var pigg ringde jag 1177 som sa åt mig att åka till barnakuten för koll. Vi la på, men sköterskan ringde upp igen nästan direkt. Hon rekommenderade mig att ringa 112 eftersom det gällde ett så litet barn.  

Ambulanspersonalen kunde bara konstatera att puls och andning var bra, att L inte var allmänpåverkad och att den akuta reaktionen verkade vara över. Efter tre timmar var utslagen nästan borta, men idag är L lite mer prickig igen. 

Så. Idag har vi träffat läkare och L fick kortison för att häva reaktionen. Läkaren sa att det kan bli en reaktion första gången en äter rent ägg, men att det inte måste bli allergi. L ska slippa ägg ett tag och i morgon ska jag kontakta BVC för tid hos barnläkare och vidare allergiutredning. 

Även om andningen inte blev påverkad är jag nu helt nojig och vill kontrollera L:s andning  till och med ännu oftare än vanligt. När vi la oss för att sova igår fick hon sova i min säng från början. Det har aldrig hänt förut.  Hade jag inte gjort så, hade jag troligtvis inte fått någon sömn alls. 

Jag hade hoppats på att få någon medicin att ge om L får ännu en reaktion, men händer det igen ska jag ringa 112 sa läkaren. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: