Mitt livs tonartshöjning

Nu börjar den på allvar, min resa mot föräldraskap. Om allt går vägen kommer jag att skapa en alldeles egen liten familj. Världens bästa familj.

Tidiga morgnar

Det där med att ställa om klockan... För mig innebär det i praktiken att vi går upp kvart över fyra, halv fem, i stället för runt halv sex. L går efter sin inbyggda klocka och struntar fullkomligt i vad den officiella tiden är. Igår hade hon dessutom jättesvårt att somna på grund av att hon var övertrött, så vi ligger lite minus med sömnen. Av oklar anledning sover L nästan bara korta pass dagtid trots att hon är sömnig. Jag antar att det har med utvecklingsfasen att göra. Det händer väldigt  mycket i den lilla människan just nu, och det är påfrestande för oss båda. 

L är plötsligt så medveten om allting. Saker som aldrig varit några problem kring kräver nu lite större insats. L protesterar till exempel vid påklädning, blöjbyten, ansiktstvätt, insmörjning och vid användning av snorsugen. Hon talar tydligt om när hon vill upp i famnen, men blir ändå inte nöjd när hon kommit dit. Mellan varven är hon gladare än någonsin, sen slår livskrisen till med full kraft. Till råga på allt verkar tänderna vara på väg nu, och det gör nog inte heller underverk för humöret. Jag försöker välja mina strider, men kläder, ren blöja och dagens insmörjning ser jag som måsten. En snabb tvätt efter matintag hamnar på samma lista. 

Nu har vi varit vakna så pass länge att jag snart kan börja hoppas på dagens första tupplur. Den kan vara i tio minuter, men också en timme. Den kan också utebli helt. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: