Mitt livs tonartshöjning

Nu börjar den på allvar, min resa mot föräldraskap. Om allt går vägen kommer jag att skapa en alldeles egen liten familj. Världens bästa familj.

Utveckling

L säger mamma, men bara när hon gråter eller är arg. Hon har inte förstått att hon kan rikta det till mig. När hon river ner saker säger hon "nänänänänä", vilket jag tolkar som att hon börjat förstått innebörden av ordet "nej". Hon förstår ord som till exempel lampa, dansa, vinka och nalle, men hon pratar inte själv. Hon har massor av språkljud, men får inte ihop det till ord ännu. L kan gå längs möbler eller med lära gå-vagn och hon kan stå kortare stunder utan stöd. Hon ser så lycklig ut när hon märker att hon kan hålla balansen alldeles själv. L har fem tänder. Av vänster framtand syns inte ett spår, men den kommer förhoppningvis snart. Om mindre än två veckor ska hon till tandläkaren för första gången. 

Vi har ganska bra nätter nu, men vi har ändå lite kvar att jobba på. Jag har tänkt avveckla amningen helt, men har svårt att få i L tillräckligt med mat innan läggdags. Jag har testat att lägga till ett kvällsmål för att kunna ge gröten senare, men L orkar inte äta ordentligt när hon börjar bli sömnig. Igår var hon trött och gnällig och åt bara lite av sin gröt plus några brödbitar, alltså inte tillräckligt för att klara sig till morgonen. Att inte äta på natten fungerar i alla fall. När L vaknar till letar hon inte efter bröstet längre. Hon letar däremot efter någon slags axelband att hugga tag i. Hon håller hårt som för att försäkra sig om att jag är kvar. 

Idag vaknade L runt halv fem. Jag lyckades förhala uppstigandet till halv sex, men någon mer sömn blev det inte. Nu längtar jag efter dagens första tupplur. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: